גירושין בין בני זוג לא נעשים בין שני אויבים, אלא בין שני אנשים נשואים שבעבר היו אוהבים. אך למרות זאת, הליכי גירושין רבים הופכים "למלחמה" ללא כל הצדקה אמתית אלא מטעמי אגו. אך יש דרך אחרת, אפשר להתגרש ביעילות, בהגינות, ואפילו במהירות. איך עושים זאת? מה כדאי לדעת כדי להצליח בכך?

על כך, במאמר הבא:

כיצד מתגרשים?

ראשית, יש להבהיר את האופן בו בני זוג בישראל מתגרשים, שכן בארצנו הגירושין כוללים מספר נושאים, שלא כולם תמיד נדונים במאוחד באותה ערכאה משפטית. תחילה, הגירושין עצמם, נעשים בישראל על פי הדין הדתי- אישי של בני הזוג. כלומר, בני זוג יהודים מתגרשים בבית הדין הרבני. כך שהשלב הראשון בשלב הגירושין, הוא הגירושין ברבנות.

בנוסף, מעבר לגירושין עצמם, בני זוג שמתגרשים אמורים לרוב להסדיר גם את נושא המשמורת של ילדיהם המשותפים, וכפועל יוצא את נושא המזונות שישולמו להורה המשמורן (כלומר, ההורה שאמור לגדל את הילדים באופן קבוע). שיעור המזונות יכול להיקבע בבית הדין הרבני, אך ניתן גם לנהל תביעת מזונות בבית המשפט לענייני משפחה. כך גם את נושא המשמורת.

לבסוף, יש נושא אחרון אותו בני זוג עשויים להסדיר לרוב, והוא נושא הרכוש המשותף. באופן טבעי במהלך חיי הנישואין בני זוג צוברים רכוש משותף הכולל: דירה (או דירות) משותפת, רכבים, תכשיטים, ושאר מיני רכוש. בעת הגירושין, הרכוש יחולק לרוב באופן שווה, ככל שאחד מבני הזוג לא מבקש לחלוק על אופן החלוקה המתוארת. אך ככל שקיימת מחלוקת, הרי שבני הזוג עשויים למצוא את עצמם בפני הליכים משפטיים ארוכים.

איך אפשר להתגרש בהגינות?

לאחר שהבהרנו כיצד בעצם "מתגרשים" ומה למעשה כולל הליך הגירושין, יש להשיב לשאלה איך בעצם אפשר להתגרש בהגינות, ללא הליכים משפטיים מורכבים? להלן מספר עצות:

להאמין בעצמך ובתהליך:

כדי להתגרש בצורה נאותה ויעילה, חשוב מאוד להאמין בעצמך. גם במקרים שבהם הצד השני מקשה, או נוהג בקנטרנות, חשוב תמיד לנהוג באצילות ובהגינות. ההתנהגות שלנו, היא בסופו של דבר זו שתתווה את הדרך, גם אם לא בשלב הראשון.

לזכור שגם לצד השני קשה:

גירושין באופן טבעי לכעסים ומתחים בין בני הזוג. אך כדי להתגרש בצורה הגונה, חשוב לזכור תמיד שגם לבן הזוג השני קשה. אם תזכרו זאת, ותתנהגו בהתאם, ייתכן ואופן ההתנהגות ישפיע לחיוב על מהירות ויעילות ההליך.

לקיים דו שיח עם בן\בת הזוג:

בהליך הגירושין נהוג לא אחת להיעזר בגורמים נוספים, בין אם במגשרים, בני משפחה, עורכי דין ועוד. לעיתים, דווקא השימוש "במתווכים" יוצר יותר נזק מתועלת. לכן, חשוב לשמור ולקיים דו שיח עם בן הזוג, שכן לעיתים ייתכן ובשיחה פשוטה עמו\ה אפשר יהיה לפתור את מרבית המחלוקות.

תייעצו עם גורמים נוספים:

כאמור, הליך הגירושין הוא בוודאי לא הליך קל. אל תהססו לקבל עזרה, בין אם מעורכי דין בפן המשפטי, ובין אם מפסיכולוג בפן האישי. כמו כן, לא להסס לקבל סיוע ותמיכה נפשית מחברים קרובים ובני משפחה. בכלל, משום שהליך הגירושין הוא הליך מורכב, חשוב ומומלץ מאוד להיעזר בסיוע משפטי לכל אורך הדרך.

להימנע מהליכים משפטיים מיותרים:

דרך המלך להתגרש בצורה הגונה ויעילה, היא לא בהכרח לנהל הליכים משפטיים, אלא להיפך. הדרך הנכונה היא דווקא לשלוט על ההליך הגירושין. על כן, הדרך הנכונה ביותר היא להתגרש בהסכמה. בני זוג יכולים לחתום על הסכם גירושין שיכלול את כל נושאי הגירושין, החל משיעור דמי המזונות וכלה באופן חלוקת הרכוש המשותף.

ככל שבני זוג לא מצליחים להגיע בינם לבין עצמם להסכמה, מומלץ מאוד דווקא לפנות להליך גישור. גישור נעשה בפני מגשר שהוסמך לכך, שתפקידו הוא להביא את בני הזוג לידי הסכם גירושין. בניגוד להליך משפטי, הליך גישור נעשה באופן שבו בני הזוג מנווטים את ההליך, הם בוחרים את המגשר, הם אלו שמקבלים את ההכרעה. בהליך משפטי, בית המשפט הוא אשר שומע את הראיות, והוא זה שמכריע, ותמיד לטובת צד אחד על חשבון צד אחר.

בנוסף, הליך גישור הוא גם הרבה יותר "נעים" והרבה פחות פורמאלי מהליך משפטי. לכן, הדרך הנכונה ביותר להתגרש בהגינות היא גירושין בהסכמה, הנעשים ע"י חתימה על הסכם גירושין. הדרך לכך היא באמצעות גישור.

לזכור את סיבת הגירושין:

בין המחלוקות שנלוות להליך הגירושין, נוטים לעיתים בני הזוג לשכוח מדוע בכלל רצו להתגרש. לעיתים המריבות וההליכים המשפטיים המורכבים משכיחים בסופו של דבר מבני הזוג את העובדה שהם רצו להתגרש כדי להתחיל דף חלק בחיים, ולמעשה ליצור לעצמם מציאות טובה יותר. אל תשכחו זאת.

דילוג לתוכן